Post 9

Silkeborg Station

Klik for kort
Silkeborg Station fra 1871

Silkeborg Station fra 1871. Her fotograferet i 1958.

Silkeborg Station er fra 1871 og tegnet af arkitekt N.P.C. Holsøe, der var statsbanernes chefarkitekt. Den blev bygget som station til Skanderborg-banen, der åbnede samme år. Herved blev Silkeborg koblet på det nationale jernbanenet.

 

Station ved Nåege

Som udgangspunkt havde politikerne i København forestillet sig en anden placering for stationen. Den skulle ligge øst for Remstrup Å ved Nåege, så kunne man nemlig spare den dyre bro over åen. Til gengæld ville vejen til stationen for byens borgere blive en del længere, hvilket de ikke var tilfredse med. De var også bekymrede for om banen så ville blive ført videre til Herning, hvis den stoppede før åen. Heldigvis støttede indenrigsminister, J.B.S. Estrup tanken om at byens station skulle ligge tæt på byen. I 1877 åbnede jernbanen til Herning som en privatbane – den blev dog allerede i 1879 overtaget af staten.

I 1908 åbnede Langåbanen, hvilket krævede endnu en jernbanebro over Remstrup Å. Den blev gradvist udvidet til Bramming frem til 1920. I 1924 åbnede en privatbane til Kjellerup, hvilket gav jernbaneforbindelse helt til Rødkjærsbro.
I 1929 åbnede endnu en privatbane denne gang på strækningen til Bryrup – så der nu også var forbindelse til Horsens fra Silkeborg. Silkeborg var dermed blevet Midtjyllands jernbanecentrum med hele fire baner til alle verdenshjørner. Samtidig udførte jernbanen også en del godstransport ikke mindst for papirfabrikken i Silkeborg.
De mange privatbaner havde dog svært ved at tjene penge nok til driften og de lukkede en efter en. I 1971 var der kun hovedlinjen mellem Herning og Skanderborg tilbage.
Nu er flere af strækningerne lavet om til dejlige cykelstier.

Læs hvorfor Estrupsgade hedder som den gør på Wikisilkeborg.

Se næste post